Szkoła OLIMPUS Różnice między naszą edukacją a systemową

Różnice między naszą edukacją a systemową

RÓŻNICE MIĘDZY NASZĄ EDUKACJĄ A SYSTEMOWĄ

W szkołach publicznych istnieje przekonanie, że uczniowie uczą się wtedy, gdy będziemy jeszcze więcej mówić, wyjaśniać, sterować ich pracą, pilnować ich, zadawać więcej zadań i robić więcej sprawdzianów. Wynika to z tradycyjnej metodyki, że wiedzę trzeba  komuś przekazać. My wiemy, że jest to błędne przekonanie. Przekazać można komuś informacje ale nie wiedzę. Wiedza to uporządkowane informacje (różnica między nauczaniem a uczeniem się). Nauczyciel może tak organizować lekcje by stwarzać warunki do aktywności uczniów, ale może je też tak prowadzić, że sam jest stroną aktywną.

W transmisyjnej (systemowej) szkole to nauczyciel jest aktywnym nadawcą, a uczniowie traktowani są jako bierni odbiorcy wiedzy. Nowa kultura uczenia się wymaga innej metodyki, opartej na przekonaniu, że nauka wymaga aktywności uczących się jednostek. Odejście od starych metod nauczania wymaga nowych strategii, technik i metod pracy. Jedną z takich technik jest praca z lapbookami. Nauczyciel stwarza uczniom warunki do tego, by mogli uczyć się wchodząc w rolę autorów materiałów edukacyjnych. Rolą nauczyciela jest zorganizowanie warsztatu pracy uczniów, wyjaśnienie zadania, pomoc w przypadku problemów. W czasie, gdy uczniowie tworzą własne lapbooki, nauczyciel może się wycofać i ich obserwować.